De ce ar fi mai democratic ca o instituție precum ICR să stea sub controlul unei singure persoane

Spread the love

Loading

icr.-ghimpeleSenator

ILIE SÂRBU
Lider al Grupului Parlamentar PSD din Senat

Comunicat de presa – Institutul Cultural Român

 

Nu dorim să intrăm în polemici despre ce se întâmplă azi cu Institutul Cultural Român, ci doar să clarificăm câteva aspecte ridicate de oameni de bună credință în legătură cu această instituție.  Asigurându-vă că nu avem nici cea mai mică intenție să politizăm această instituție (ci, mai degrabă, să eliminăm caracterul profund politic dominant din ultimii ani), vrem să formulăm public doar câteva întrebări:

 

 

1. De ce ar fi mai democratic ca o instituție precum ICR să stea sub controlul unei singure persoane – Președintele României, și nu sub controlul unei instituții în care sunt reprezentate toate partidele, inclusiv la nivelul comisiilor de specialitate și al funcțiilor alese – Senatul României, și care nu este condusă, până la urmă, de un membru al partidelor aflate la guvernare?

2. Ce este nedemocratic în a ne interesa de soarta a 10 milioane de euro, din bani publici, care sunt dați în fiecare an pentru această instituție și în legătură cu care nu s-a dat socoteală public niciodată în mod clar?    

Repetăm – este vorba de un buget de 10 milioane de euro, asupra căruia există semne de întrebare și care trebuie să intre într-o zonă de control democratic. Nu vrem schimbarea destinației acestor fonduri, ci doar verificarea legalității în folosirea acestora.

3. De ce este în neregulă să fie luate rapid măsuri pentru a veni în întâmpinarea solicitării Curții de Conturi, care a anunțat deja că s-au acordat, fără temei legal, salarii pentru vicepreședinții de la ICR, care au fost numiți  fără ca funcțiile acestora să existe în cadrul legal?   

Curtea de Conturi a constatat nereguli importante (de pildă, s-au înființat anul trecut funcții de vicepreședinți și s-au acordat salarii importante pentru aceștia, fără să existe acoperire legală).  

Amânarea luării de măsuri rapide ar fi fost o lipsă de respect față de banii publici – de aici și decizia de a aduce ICR într-o zonă de control democratic autentic printr-o OUG și nu printr-o lege; știm foarte clar că, adoptând o lege, aceasta ar fi fost enorm tergiversată, iar ilegalitățile semnalate la ICR nu s-ar fi    putut rezolva, probabil, pe parcursul acestui an.

4. Este în regulă să acceptăm ca oameni de “cultură” precum Valeriu Turcan sau Daniel Funeriu să fie parte din structura de conducere a ICR, în timp ce oameni care fac parte din Uniunea Scriitorilor, Uniunea Compozitorilor sau Uniunea Artiștilor Plastici să fie ignorați de această instituție? USL nu are intenția de a înlocui apropiații fostei puteri cu alți oameni politici ci, mai degrabă, de a deschide ICR spre instituțiile de cultură legitime din România.                       

Suntem total deschisi pentru un dialog cu oamenii de bună-credință cu privire la această instituție și, cu siguranță, vom iniția acest dialog în perioada următoare.