De unde diferența între Ardeal și restul țării?

Spread the love

Loading

Autor: Paul Ichim

Cineva care și-a rupt mășina prin Măcin zilele trecute, îmi dădea dreptate la ce am scris pe acest subiect, pe această rușine a județului Tulcea. N-am să reiau subiectul, este prea evident pentru cine trece pe acolo, că-i o indolență administrativă crâncenă. Am spus acest ultim lucru, încercând să mă leg și de ultima parte a mesajului primit. Concluzia acelui mesaj era că, ar fi constatat o diferența de finanțare între Ardeal și restul țării și asta ar explică, diferențele în infrastructură.

Într-o oarecare măsură există o parte de adevăr. Țara noastră că să se lege de restul Europei rutiere, a acordat atenție mai mare zonei vestice. Că acolo ticăloșia nepedepsită încă a contractelor cu vestita autostrada a Ardealului, ne-a lăsat doar cu bucăți din ea finalizată și asta-i o realitate.

Să revenim la afirmația cu nesimțirea administrativă și s-o argumentăm. În partea asta de țară există și județe la fel de ignorate (să zicem) financiar, la capitolul infrastructură rutieră și stau în alt fel. Galațiul care destul de mulți ani a fost exemplu de…. așa nu, se mișcă, de câțiva ani, altfel și se cunoaște, chiar dacă mai are suficient de lucru. Prin acest județ Tulcea, alte administrații se mișcă, caută fonduri, fac proiecte, pe la ei nu se rupe mășina.

Apropos de Ardeal, să vorbim despre despre cel puțin două gândiri administrative. Când au început să refacă axele principale de tranzit, primarul a chemat pe absolut toți deținătorii de rețele subterane și a început mai întâi cu rezolvarea acestora, avertizandu-i că dacă vin ulterior să spargă covorul asfaltic, ca să umble la rețele, vor plăti tot. Așa s-au rezolvat canalizarea, apa potabilă, rețele electrice și de internet, nu mai vezi firăraie pe stâlpi, gazele. Abia apoi s-a rezolvat drumul ținând cont de tonajul ce trece pe drum și asfaltul. De aceea Bihorul, Clujul, Aradul , Alba Iulia, Sibiul și nu numai au început să arate diferit, parcă-i altă țară față de noi.

La noi, lucrăm doar după praful în ochi, doar pe gândire electorală de moment, fără strategie. Dacă amărâții au avut stradă de pământ sau cel mult pietruită, le trag un asfalt și ceva dungi, ca să le dea senzația că s-a modernizat, fără trotuare, fără canalizare, fără calibrarea corespunzătoare a drumului, fără gândirea de a gestiona apă pluvială.  Chipurile apar alte fonduri, sparge asfaltul ca să înceapă rețeaua de canalizare, fără să gândesca stația de epurare și restul rețelelor de utilități. Că să le lase o speranță, le pune iar piatră pe drum, printre bucățile de asfalt rămase și borduri din alea, ce trebuie schimbate după fiecare ciclu electoral. Nu contează că drumul este mai sus și dacă plouă zdravăn, apă pluvială inundă curțile. Exemplul cel mai concludent îl reprezintă tot celebrul oraș despre care povesteam.

Și acum un fel de concluzie, este evidență diferența de mentalitate și implicit de rulare pe drumurile din cele două zone. Înclin să cred că perpetua reluare de lucrări, nearanjarea lor logică devine foarte interesată cu acoperire finaciară personală a unora. Administratori din ăștia publici ar trebui să dispară, lumea să-i rejecteze la ciclul electoral. În definitiv ineficienta lor  „aparență”, se face pe cheltuiala bugetului, a banilor noștri din taxe și impozite.

Și acum mă enervez când îmi aduc aminte de o mizerie în țaraasta. Acum câțiva ani buni, de pe la Guvern se venise cu o idee bună, că este inadmisibil să avem atâtea școli în mediul rural, cu latrină-n fundul curții. Atunci au fost alocate fonduri la greu iar administratorii locali, ori nu s-au priceput ce să facă sau mai rău i-au prăduit pe niște mizerii de grupuri sanitare. Unii au invocat lipsa canalizării și a rețelei de apă potabilă. Oamenii aceia nu știau de un foraj de apă și de o ministație de epurare că să doteze școlile? Unii au făcut grupuri sanitare la preț de vile. A urlat presa o vreme, s-a supărat lumea și s-a uitat. Noi tot cu școli cu latrine-n fundul curții am rămas. Apropos, chestia asta cu latrinele școlare, tot în zona noastră a fost și a rămas de top.

Până una altă să rămânem la mobilitatea urbană și la drumurile noastre . De aia-i diferența între Ardeal și noi, ei au știut ce să aleagă. Și iar apropos, reiau ideea, unul dintre podurile rutiere mari ale Europei. mi se pare al treilea, va avea drumuri de legătură printr-un oraș cu drumurile distruse, de nepricepere sau … indolență.

Tagged: