IARNĂ VESELA – Expoziția de pictură naivă dedicată iernii cu bucuriile, frumusețile și tradițiile ei

Spread the love

Loading

Autor: Maria Radu Novac

În ziua de 18 decembrie, de Ziua Minorităților Naționale, la Galeria Direcției Județene pentru Cultură Caraș- Severin, familia Doina și Gusti Hlinka au vernisat  o expoziție de pictură naivă dedicată iernii cu bucuriile, frumusețile și tradițiile ei.

În cuvântul lor, Adina Radici, subprefect în cadrul Prefecturii Caraș- Severin și Erwin Țiglă, președintele Forumului Democratic al Germanilor din Banatul Montan au subliniat că de-a lungul timpului minoritățile  naționale și-au adus aportul la dezvoltarea și îmbogățirea patrimoniului cultural.

„Cînd, în ultimul deceniu al secolului al XIX-lea, într-un Paris al efervescențelor artistice, sub încă foarte puternicul impact al împresionismului,  Rousseau-Vameșul propunea o pictură cu totul atipică (atunci, publicul, în bună parte, o vedea ca „infantilă”), puțini s-ar fi hazardat fie și să bănuiască amploarea și succesul „artei naive” în lumea largă. Și totuși, atît timp cît omul încă mai are un strop de ingenuitate, arta aceasta își găsește și creatori și admiratori, primii, de regulă, fără studii înalte de belle-arte, ceilalți, dimpotrivă, oameni ai elitei intelectuale, fascinați de ingenuitatea/ naturalețea plasticii primilor. Și aceasta pentru că, afirma Ernest Mașek, în 1989, la un secol după debutul Vameșului: „Originea artei naive trebuie căutată nu în istoria genurilor şi curentelor artistice, ci în spirit.” Tot el sublinia însă o dublă tipologie a artiștilor din această categorie: unii „de esență”, ceilalți „de expresie”. Este, în felul său, și cazul celor doi expozanți de astăzi! Chiar dacă formează o familie în viața de zi cu zi, în arta lor îi desparte granița , aproape insesizabilă, dintre „esență” și „expresie”, dintre ingenuitatea naturală și cea „cîștigată” prin exercițiul plastic, prin învățare, așadar. Prima dintre trăsături („de esență”) l-ar caracteriza pe Gusti, cea de-a doua („de expresie”), pe Doina. Cum ar fi să descifrăm astfel de nuanțe? Poate, urmărind amploarea și ingeniozitatea tematică, reflexul hiperbolizant pe registrele principale ale compoziției sau cromatica viguroasă, instinctiv, dar întotdeauna armonios dispusă pe pînză – la Gusti –, ori selecția tematică (părînd să răspundă unor impulsuri din afară), decupajul bine studiat al „personajelor” și amplasarea lor geometrizată pe pînză, ori cromatica mai „liniștită”, „de concepție” – la Doina. Evident, astfel de „poziționări” nu afectează cu nimic prezența amîndurora pe simeze, implicit complementaritatea structurală a viziunii lor plastice, starea de grație pe care o insuflă lucrările lor tuturor celor care (mai) cred în „stropul de ingenuitate”, indiferent de vîrste și vremuri.

Ada D. Cruceanu, decembrie 2024

„Familia Hlinka reprezintă pentru mine un model de consecvență și dăruire! Ani de zile s-au ocupat și se ocupă mai departe cu Cercul de pictură DEUTSCHE KUNST RESCHITZA al Forumului Democratic al Germanilor din județul Caraș Severin.

Îndrumă și coordonează, aduce plus valoare comunității. Fie cp a fost de a lungul anilor copii și tineri, fiec că sunt astăzi adulți consacrați, membrii acestui cerc demonstrează că arta plastică nu are limite etnice sau de vârstă.

Exemplul familiei Doina și Gustav Hlinka este meritoriu în acest sens! Le sunt recunoscător pentru implicare și dăruire, pentru felul de a se dărui artei frumoase!

Un sincer DANKE = MULȚUMESC ambilor pentru clipele oferite nouă, celor care le suntem aproape!”

Erwin Josef Țigla

Cei doi soți, Doina și Gusti Hlinka, sunt coordonatorii Cercului de Pictură, Deutsche Kunst Reșița, cu o activitate ce depășește cu mult granițele țării, activitate rezumată de Erwin Țiglă în câteva fraze:

„Doina ne-a pus pe pânze bucuria iernii din copilărie, cu oameni de zăpadă, cu tăiatul porcului la sat. Gusti a venit cu adolescența, cu trenul de la Anina la Oravița unde-și făcea școală, cu amintiri și aventuri adolescentine…

Dacă nu avem zăpadă, o inventam…

Doina ne sprijină în fiecare an sa finalizăm concursul transfrontalier de desene „Cinste ție, copilărie”, în juriu, studiază cu admirație lucrările a zeci de copii care se exprimă prin culoare”.

În ultimul timp, pictura naivă este din ce în ce mai apreciată în lume, dovadă fiind zecile de invitații și premii primite in Ungaria, Germania, la Haifa în Israel, Malaga în Spania, Sao Paolo, Recife, în 2020, 2021, 2022 în Brazilia, Austria, Slovenia…

Premiile naționale și internaționale au fost pe măsura talentului și dăruirii lor necondiționate pentru artă.

În 13 ianuarie 2025 ne vom întâlni din nou la vernisajul unei expoziții… cu frumosul trebuie sa înceapă  ,,Săptămână culturii nationale”.

 

Tagged: