Complexul de peșteri din Lascaux, Franța, a devenit celebru datorită unor picturi rupestre datând din Paleolitic. Se estimează că vârsta lor e de 17.300 de ani, iar majoritatea sunt imagini cu animale de mari dimensiuni.
Peșterile găzduiesc celebrele picturi preistorice, protejate de UNESCO începând cu 1979. Vizitarea lor este complicată până și pentru oamenii de știință, făcându-se decât rare excepții.
Peșterile din Lascaux reprezintă un complex de galerii subterane aflate în departamentul Dordogne, regiunea Aquitania, Franța. Peștera face parte din patrimoniul mondial al umanității și este protejată de UNESCO datorită importantelor mostre de artă rupestră din paleolitic.
Peștera a fost decoperită pe 12 septembrie 1940 de către patru adolescenți: Marcel Ravidat, Jacques Marsal, Georges Agnel, și Simon Coencas, însoțiți de Robot, câinele lui Marcel. După terminarea celui de-al doilea război mondial peștera s-a deschis publicului vizitator. Din cauza dioxidului de carbon care era emanat de cei 1200 vizitatori pe care îi primea peștera zilnic picturile aveau de suferit și peștera a fost închisă publicului în 1963. După închiderii peșterii pentru vizitatori picturile au fost restaurate.
În 1983 s-a deschis Lascaux al II-lea, o replică a peșterii originale, situată la 200 de metri distanță de peștera originală, astfel încât vizitatorii pot vedea scenele pictate fără a afecta originalele. Reproduceri ale altor opere de artă Lascaux pot fi văzute și la Centrul de Artă preistorică la Le Thot, Franța.
Începând cu anul 1998, peștera Lascaux a fost contaminată cu o ciupercă, care a pătruns în peșteră prin intermediul unui nou sistem de aer condiționat, care a fost instalat în peșteri. Ciuperca s-a dezvoltat din cauza utilizării de lumini de mare putere și prezența vizitatorilor.
În 2008 peștera era asaltată de mucegaiul negru și s-au făcut eforturi considerabile să se protejeze picturile preistorice. Pentru a proteja acest tezaur tot în 2008 autoritățile au închis peștera timp de trei luni, chiar și pentru oamenii de știință.
O singură persoană a fost lăsată să intre în peșteră timp de 20 de minute, o dată pe săptămână, pentru a monitoriza condițiile climatice. Acum doar câțiva experți științifici pot să lucreze în interiorul peșterii și doar pentru câteva zile pe lună, dar eforturile de a elimina mucegaiul negru lasă pete întunecate și deteriorează pigmenții pe pereți.
Pe valea Lascaux există 37 de peșteri descoperite până astăzi. Aceasta este cea mai mare concentrație de peșteri în Europa de Vest.
Peștera Lascaux, un adevărat muzeu de artă, conține aproape 2.000 de figuri, care pot fi grupate în trei categorii principale: animale, figuri umane, și semne abstracte. Picturile nu conțin imagini ale peisajului înconjurător sau vegetația timpului. Cele mai multe dintre cele mai importante imagini au fost pictate pe pereții folosind culorile roșu, galben și negru dintr-o multitudine complexă de pigmenți minerali, inclusiv compuși de fier, cum ar fi oxidul de fier (ocru), hematita și goethit, precum și pigmenți cu conținut de mangan (cărbune din lemn). Pe unele dintre pereții peșterii, culoarea a fost aplicată ca o suspensie de pigment, fie grăsimi animale sau o contribuție a apelor subterane, peștera fiind bogată în calciu sau argilă, ceea ce face vopseaua a fost tamponată sau ștearsă, mai degrabă decât aplicată cu pensula.
În alte zone, culoarea a fost aplicată prin pulverizare de pigmenți prin suflarea amestecului printr-un tub. În cazul în care suprafața de rocă este mai moale, unele modele au fost incizate în piatră. Multe imagini sunt prea slabe pentru a putea teoriza modul de lucru, iar alte picturii s-au deteriorat în totalitate.
Peste 900 de picturi au putut fi identificate ca animale, iar 605 dintre acestea au fost identificate cu precizie. Dintre aceste imagini 364 de picturi reprezintă cabalinele și 90 de picturi reprezintă cerbii. De asemenea sunt reprezentate bovinele și bizoni. Alte imagini includ felinele, păsările, urși, rinoceri și oameni.
Cea mai faimoasă secțiune a peșterii este Sala Bulls, unde sunt picturi cu tauri, cabaline și cerbi.
Unii antropologi și istorici de artă susțin că picturile ar putea reprezenta un ritual mistic, în scopul de a îmbunătăți eforturile viitoare de vânătoare.
Deschiderea pentru public a Peșterii Lascaux după al doilea război mondial a schimbat mediul din peșteră. Cei 1.200 de vizitatori pe zi în prezența luminii electrice și a modificărilor în circulație a aerului au creat o serie de probleme. Lichenii și cristalele au început să apară pe pereți la sfârșitul anilor 1950, ceea ce duce la închiderea peșterilor în 1963. Acest lucru a condus la limitarea accesului la peșteri la câțiva vizitatori în fiecare săptămână, și crearea unei peșteri replică pentru vizitatori. În anul 2001, autoritățile responsabile cu Lascaux au schimbat sistemul de aer condiționat, care a dus la reglarea temperaturii și a umidității. Atunci când a fost stabilită în sistem, o infestare cu Fusarium solani, un mucegai alb, a început sa răspândit rapid tavanul peșterii și pereți. În 2007, o nouă ciupercă, care a creat pete gri și negru, început sa se propage in peștera unde se aflaă picturile rupestre.
Organizat prin inițiativa Ministerului francez al Culturii, un simpozion internațional intitulat „Probleme la Lascaux și conservarea în medii subterane”, a avut loc la Paris, la 26 și 27 februarie 2009, sub conducerea lui Jean Clottes. Aceasta a reunit aproape trei sute de participanți din șaptesprezece țări, cu scopul de a se cerceta intervențiile efectuate în Peștera Lascaux din 2001, cu experiența acumulată în alte țări în domeniul de conservare în medii subterane. Lucrările acestui simpozion au fost publicate în 2011. Șaptezeci și patru de specialiști în domenii variate, precum biologia, biochimia, botanica, hidrologia, climatologia, geologia, mecanica fluidelor, arheologia, antropologia, restaurarea și conservarea, din numeroase țări (Franța, Statele Unite ale Americii , Portugalia, Spania, Japonia, și altele) au contribuit la această cercetare amplă.
Pentru salvarea tezaurului rupestru din s-a creat un Comitet Științific Internațional pentru Lascaux și regândirea modului în care, și cât de mult, accesul uman ar trebui să fie permisă în peșteri ce conțin arta preistorice.
Sursa: en.wikipedia.org, telegraph.co.uk