Nea Ghiță Azap

Spread the love

Loading

Autor: Dorina TIMA ENUICĂ

 

Aveam 16 ani și eram în clasa a X a de liceu când am avut prima publicație în ziarul ”Flamura” din vremea aceea, ziar care apărea o dată pe săptămână în zi de marți. Era o publicație județeană.  Am apărut pe ultima pagină cu o epigramă, apoi s-a repetat și în alte numere tot cu epigrame, până ce, redactorul șef  Timotei Jurjică a venit la liceu să mă cunoască și m-au invitat la cenaclul ”Flamura” la Reșița. Desigur că, în fiecare zi de marți mă ducea tata la Reșița la cenaclu. Mai mergea cu noi și profesorul de istorie  Bota Ionel de la liceul Agricol din Oravița. Publicațiile mele la acest ziar se înmulțeau și nu numai epigrame, evident, nu mă doream a fi epigramistă, nici măcar poetă, eu îmi doream să fiu romancieră dar, o epigramă era o publicație rară și am fost numită singura elevă epigramistă pe județ iar, o poezie se citea mult mai ușor de cât o proză.

Am publicat în ”Flamura” și poezii și am trimis povestiri din viața de elev care mi-au fost aprobate pentru o revistă a lor pe care, nu am văzut-o niciodată  dar, toate creațiile bune de tipar îmi erau remunerate și primeam banii în plic prin poștă. Eram foarte încântată, erau primii mei bani câștigați din munca mea și bineînțeles, îmi cumpăram cărți de pe ei.

Așa am ajuns să fiu cunoscută în liceu  ca scriitor și totodată ca un bun orator. Nu-mi era teamă să iau cuvântul în public și mereu aveam cuvintele la mine pentru a ține un discurs pe orice temă. Eram și prezentatoare în ansamblul folcloric al liceului și dansatoare a acestui ansamblu ”Hora de la Oravița” precum și a ansamblului  Casei de Cultură deci, eram obișnuită cu scena, cu publicul.

Iată că, se anunță lansare de carte la liceu; poeții Gheorghe Azap și Octavian Doclin  vin să-și lanseze ultimele volume de poezie tipărite. De la serile de joi ale cenaclului ”Mihai Novac” unde eram membru activ, știam ce este aceea o lansare de carte și cum se desfășoară dar, nu am fost încă invitată  și nici noi nu am organizat așa ceva.

Știam de la orele de limba română precum și de la serile literare cine sunt Octavian Doclin și Gheorghe Azap. Doi poeți consacrați și cunoscuți nu doar în zonă, chiar în țară. Gheorghe Azap, căruia, după mulți ani, am ajuns să-i spun Nea Ghiță Azap, era din Ticvaniu Mic  și era un maestru al versului, un poet cu un stil unic și inconfundabil. iar Octavian  Doclin era din Doclin, pe numele adevărat Octavian Chisăliță,  Doclin era pseudonimul după care îl știa toată lumea literară.  El a lansat atunci în 1981 volumul de versuri ”Ființa tainei” iar nea Ghiță Azap a venit cu volumul de versuri ”Boceluța cu Plăpânde”. Așa i-am cunoscut eu pe cei doi titani ai poeziei, fiind prezentată ca o elevă scriitoare, mai bine zis: scriitor amator în acele vremuri.

I-am ascultat pe fiecare povestindu-și anevoiosul drum în literatură și reușita primului lor volum publicat și cum au urmat altele…erau relatări interesante pentru mine cea care mă aflam la început pe drumul de slove și rețineam idei, regăseam în demersurile lor  demersurile mele spre a fi descoperită în talentul meu. Le-am pus întrebări, am cumpărat cărțile pe care am primit autografele lor și le-am povestit ce fac eu pe plan literar. M-au felicitat iar spre finalul conversațiilor, nea Ghiță m-a luat de după cap și m-a întrebat:

– Fată  dragă, ce scrii tu? Am înțeles că lucrezi la un roman…

– Da. Este al doilea roman al meu, am răspuns.

– Deci, scrii o carte ?!

– Da…?!

– De citit, citești ?

– Da, foarte mult…

– Nu doar cărțile care se cer la școală…

–  Nuuu… Și alte romane, le iau din librărie, de câte ori apare o carte bună, o cumpăr.

– Câte cărți ai citit?

– Multe, nu am ținut evidența. Citesc din clasa a II a, de când am învățat tot alfabetul.  Uneori  termin  o  carte  într-o oră  sau două, sau 4 ore, alteori în câteva zile, depinde cât e de groasă cartea sau cât am de învățat pentru școală în ziua respectivă.

– Asta e foarte bine, mă bucur din suflet să aud asta dar, să-ți spun un secret, fără să te descurajez, ba… chiar vreau să te ambiționez: fătucă dragă, ca să scrii o  carte, trebuie să citești o mie  de  cărți.

Am amuțit pe moment  și am fost surprinsă de ceea ce mi-a spus  neștiind  cum  să  interpretez: îmi spune că, nu pot scrie un roman că nu am experiența sau puterea de a o face, dacă nu citesc cât mai mult, sau vrea să-mi arate ce importantă este lectura?

Așa l-am cunoscut pe marele Gheorghe Azap. Ajunsă acasă, în ziua aceea, am făcut un caiet unde, în ordine alfabetică, am scris cărțile pe care le-am citit până atunci sau care mi le aminteam că le-am citit completând caietul cu fiecare carte citită. Voiam să ajung la cele 1000 de cărți!

Anii au trecut, plecasem din Oravița la Reșița, eram soție și mamă și ruptă de viața literară pentru 15 ani dar, nu m-am oprit din scris. Scriam romane și le puneam în negura din sertare. Abia în anul 2000, în luna Mai, am pășit din nou în Casa de Cultură și m-am integrat în același cenaclu literar ”Mihai Novac” coordonat de directorul instituției Mihai Moldovan. Tot atunci am reușit să public primul volum al meu de versuri, de fapt… broșura mea de versuri ”Mai mult ca ieri”. Începusem un nou roman pentru care am luat notițe încă din 1991 povestite de o prietenă din Reșița  despre o prietenă a ei din Cluj. Fiind studentă, l-am avut profesor pe Adrian Dinu Rachieru scriitor și critic literar care, mi-a citit 3 capitole din acest roman și mi-a adresat cuvinte de laudă. Tot atunci l-am cunoscut pe Doru Timofte alt profesor și critic literar și de asemenea a avut cuvinte de critică pozitivă. Amândoi au avut și observații desigur, iar eu, am învățat din toate.

În toamna lui 2001 a venit în cenaclu, cine altul decât  nea Ghiță Azap. Era acum  un  bătrânel mărunt cu mustață, cu chelie în creștetul capului, slăbuț și mereu pus pe glume. S-a așezat la aceeași masă cu mine în sala 10 a cenaclului. Ne despărțea o singură persoană. M-am simțit foarte onorată să fac parte din grupul unde se află acest mare maestru al scrisului dar, mai ales să ascult părerile lui la creațiile mele.

Nu i-am povestit că ne cunoaștem demult, nici împrejurările în care ne-am cunoscut, a trecut ceva vreme până să fac acest lucru. Am observat însă că, de câte ori mă vedea i se lumina fața iar critica lui vis a vis de proza sau versurile mele era mereu lăudabilă. Ionel Bota era acum directorul Teatrului Vechi și, întoarsă în Oravița, am lucrat cu el la piese de teatru ca actor dar și ca scenograf apoi, mi-a fost și el profesor la facultate și am cam început să ne tot certăm și să ne tachinăm. Chiar mi-a înapoiat un roman la  care, din dușmănie, mi-a corectat câteva pagini cu pix roșu ca pe o lucrare de control a unui elev. Eram supărată și mai ales că, l-a ținut la el câteva luni dar, nu a citit de cât câteva pagini. Venea la cenaclu, se dădea bine cu nea Ghiță, voia să înființeze la Teatru  un  curs  de  pictură pe care să-l coordoneze acesta care, avea talent la pictură, desen în schiță și cocheta cu critica de artă. Asta însemna să-l ia de la Casa de Cultură, unde aflasem că, a fost numit președinte de cenaclu, sau nea Ghiță să-și împartă activitatea între cele  două  instituții..

Așadar, venind la cenaclu, în câteva seri literare  s-a  abținut să-și dea cu părerea  despre  ceea ce citeam eu dar, îndrăznește într-una din zile să facă o observație negativă la titlul și locația romanului meu și acțiunii scrise. În acel  moment nea Ghiță a intervenit și din câteva cuvinte i-a arătat că nu are dreptate și e bine ceea ce am scris. Atunci Bota a adăugat:

-Ah, eu doar am întrebat, nu am spus că e o greșeală, mă gândeam de ce nu se petrece acțiunea la Oravița sau în județ pe aproape și de ce la Cluj? Iar titlul ”Căsnicie pe aripi de oțel” pare tras de păr, mă gândesc că e vorba de aripile unui avion, dacă povestea se desfășoară în familie de aviatori iar, în acest caz…avionul nu e făcut din oțel, e din aluminiu.

– E ca o figură de stil, îi spune nea Ghiță, face referire la o căsnicie solidă precum oțelu dar e construită oarecum, pe aripi de avion. Cât despre locația acțiunii, nu contează unde e, autorul poate să o pună și în Palestina dacă vrea, nu e o regulă că trebuie să posteze povestea în zona în care locuiește.

– Da, e adevărat ce spuneți, nu e greșit, s-a dat învins  Bota. Dorina  scrie foarte bine de altfel, am avut și eu ocazia să-i citesc unul din romane, e de admirat cât de bine stăpânește dialogul și cum dirijează personajele…

Efectiv… am rămas ca la dentist la auzul celor spuse de Bota și în timp ce vorbea m-a fixat cu privirea și cu un zâmbet fals. Eu l-am privit tăios, ca  și  când  voiam  să  înțeleagă că minte, că știm amândoi că din romanul meu a citit doar câteva pagini. A înțeles că Gheorghe Azap mă apreciază mai mult de cât o face el și voia să-l lingușească, doar avea interes.

Pare că, nea Ghiță a făcut o slăbiciune în ceea ce mă privea, deși eu, îl consideram ca  un tată și dacă am înțeles că îi sunt dragă, am crezut că îi sunt dragă precum o fată a lui. Colegii mai aruncau replici cu subînțeles dar, mi-a trebuit timp să înțeleg. Spuneau:”Nu-ți fă probleme că, indiferent cum scrii, pentru Nea Ghiță tot bine e. ” sau ” Nu comentăm negativ că îl supărăm pe nea Ghiță, doar ești pupila lui..” Nu-mi cădeau bine aceste replici, nu că mă deranja că nea Ghiță mă simpatizează, mă deranja că nu mai aveam păreri obiective din partea colegilor și asta nu mă ajuta cu nimic, eu îmi doream să evoluez în creațiile mele.

Într-o zi  am urcat  în  oraș  și m-am  dus  la  biroul  lui  Mihai  Moldovan, așa cum o făceam mereu când aveam drum în zonă dar, de data aceasta m-am  dus cu un motiv anume: începusem să mă întreb ce se întâmplă și numai el îmi putea spune.

-Dar, tu nu ai înțeles încă? Mă întreabă el mirat când i-am cerut să-mi explice purtarea lui nea Ghiță.

– Bun, am înțeles că îi sunt dragă dar, dragă cum ți-e dragă o copilă al cărei tată poți fi, nu m-am gândit la altfel  de  drag.

– Tu nu, dar el da…

– Nu pot să cred…chiar mă simt prost! Chiar nu-mi place pe plan literar pentru că, părerile voastre nu mai sunt obiective la ceea  ce scriu eu și nu mă ajută cu nimic. Ale lui,în acest caz, sunt oare subiective? Eu țin foarte mult la părerea lui…

– Ah, nu…stai liniștită că, el îți mai spune unde greșești dar, o face într-un mod foarte elegant, nu știu dacă ai observat…

– Da, am observat, ai dreptate…

– Noi încercăm să-ți arătăm unele greșeli doar că el, imediat sare cu  contrazicerea  și atunci, cam toți se erijează în ai da dreptate. Tu dacă prinzi ideea, e bine  și… știu că pricepi că ești fată  deșteaptă.

Plecând în minte cu  aceste  vorbe, la următoarea zi  de  marți, când  am  ajuns  la cenaclu, eram decisă  să-i înfrunt  laudele, tot  cu  eleganță, vis a vis de  ceea  ce  voi  citi. Așa că… am  citit, m-au  ascultat  și  primul  care a luat  cuvântul  a  fost  Mihai  care, mi-a  făcut  observație  la  o  frază  cu  repetiție  și  desigur,  a  intervenit  nea  Ghiță:

– Nu întotdeauna  repetițiile  sunt  de  amendat, atunci  când  ele  vor  să  întărească  ceva, sunt  acceptabile.

– Da, e  adevărat însă  la  poezie, la proză îngreunează

textul…răspunde Mihai.

– Nu  neapărat  dar, da… dacă  mă  gândesc  bine, aici  chiar  nu merge  repetiția, ai  putea  să  modifici!

        –Nea  Ghiță, vrei să fiu  un  scriitor bun  sau  nu?

– Bineînțeles  că  vreau, pentru  asta  suntem  aici, să evoluăm.

– Atunci, nu te  mai  feri  să-mi  spui  unde  greșesc  pentru  că, nu  mă  supăr, eu  învăț din  toate  părerile  celor  de  aici  și  negative  și  pozitive, numai  așa  pot  deveni  un  scriitor  consacrat, nu?

– Nu  mi-e  teamă  că  te  superi, mi-e  teamă  că  te descurajezi  și  te  lași  de  scris  de  aceea  încerc  să  te  menajez.

– Nu mă  menaja, eu  nu  mă  descurajez, eu  mă  ambiționez!  Nu  mă  pot  lăsa  de  scris, m-am  născut  cu  el  în  sânge  și  îmi  doresc  să fiu  un  romancier  cunoscut! Ști  dumneata  că  noi  ne-am  cunoscut  cu  mulți  ani  în  urmă?

– Serios?! Nu, nu  știu, când  și  în  ce  împrejurare?

–  Ai  venit  la  liceul  Dragalina  cu  Octavian  Doclin, nea  Tavi  și  ați  lansat  două  volume  de  versuri. V-am  fost  prezentată  ca  o  scriitoare  amatoare  și  îmi  făcusem  debutul  cu  epigrame  în  ziarul  ”Flamura”.

– Da, da,da… fetița  aceea  blondă  și  slăbuță  care  spunea  că  scrie  romane… și-a  amintit  el.

– Exact! Eu  eram. Ști  ce  mi-ai  spus  atunci?

– Ți-oi fi  spus  eu  multe  dar  chiar  nu  mai  știu!

– Mi-ai  zis  așa:”Fătucă  dragă,  ca  să  scrii  o  carte, trebuie  să  citești  1000  de  cărți!”

–  Și  tu  m-ai  crezut? a râs el.

– Da. M-am  dus  acasă  și am  luat  un  caiet unde  în  ordine  alfabetică, am scris  toate  cărțile  pe  care  le-am  citit  și  în  timp, tot  am completat. Ști  câte  sunt? Eram  puțin  dezamăgită  că, m-am  străduit  să  ajung  la  cele  1000  de  cărți  cu  gândul  că  altfel, nu  voi  fi  niciodată  un  bun  romancier, iar  acum  aflasem  că, era  doar  un  stimulent  pentru  a  mă  face  să  citesc, ceea  ce  eu  oricum  o  făceam.

– Mă  gândesc  că  o  să-mi  spui…

–  894…

– Mai  ai  puțin  și  faci  o  mie, râde el…Într-un  fel, ți-am  făcut  bine. Ești  azi  un  prozator  de  excepție!

– Nu  sunt  de  excepție  că, uite…mai fac  greșeli.

– Greșeli  minore  de  exprimare  sau  morfologice  dar, în ansamblu proza  este  de  valoarea  unui  Best-Seller, cum  se  spune  acum  la  marile  romane.

După aceste  discuții, întâlnirile literare  se  desfășurau în ritm  normal. Nea Ghiță  nu  se  mai  sfia  să-mi  arate  unde  greșesc, chiar  îi  dădeam  câte  un  mănunchi  de  poezii  pe  care  le  citea  acasă  și  mi  le  aducea  cu  observațiile  pe  margine  apoi, îi  dădeam  altele. Mergeam  cu  el  până  aproape  de  blocul  unde  locuiam  atunci  pentru  că, era  ultima  stradă la ieșire  din  oraș  unde  stătea  lumea  la  autostop  și  el  pleca  spre  Ticvani  cu  mașină  de  ocazie. Într-o  zi  l-am  invitat  la  o  cafea  și  a  acceptat. Soțul  meu  l-a  servit  și  cu  o  țuică  din  care  a  gustat  doar  un  50 de ml. Dar, a fost  impresionat  de ambianța  cu  care  am  povestit  una  alta  toți  trei.

În  noiembrie  a  căzut  ziua  mea  de  naștere  într-o  marți  dar, nu  știu  de  ce, eu  nu  am  mers  la  cenaclu  în  aceea  zi, probabil  m-am  simțit  rău. Spre  seară, m-am  trezit  cu  nea Ghiță  la  ușă  cu  un  buchet  de  trandafiri  roșii, o  felicitare  și  o  carte  a lui  tipărită  cu  ani  în  urmă  dar  nu o aveam  în  bibliotecă. M-am  bucurat  enorm  de  mult, a fost  o  surpriză  minunată.

În  9  iunie  2002  am  avut  un  accident  rutier  pe  Calea  Șagului  în  Timișoara. Eram pe  scuarul  dintre  benzi  la  braț  cu  soțul  meu  așteptând  să  treacă  mașinile  să  putem  traversa. Din  spate  a  venit  un  autobuz  care  avea  o  ușă  defectă  și  deschisă  la  ventilatorul  motorului  cu  care  m-a  agățat  de  picioare  și  m-a  aruncat  pe celălalt  sens  de  circulație. Am  avut  fractură  deschisă  la  femurul  drept  și  trei  fracturi  la  bazin. Am  stat  pe  spate  și  pe  fund  două  luni  de  zile  și  apoi, am început  să  mă  refac  și  să  merg  încetul  cu  încetul  pe  picioarele  mele. Am  avut  un  scaun  cu  rotile  cu  care  mă  deplasam. Se  auzise  în oraș  și  în  sat  că  sunt  grav, că  trăiesc  prin  aparate  apoi, că  voi  rămâne  toată  viața  în  cărucior. Unele  din  fetele  de  la  cenaclu  mă  vizitau  și  știau  că  voi  fi  bine  însă, abia  pe  11  septembrie  m-am  ridicat  și  recuperarea  era  anevoioasă, începusem  cu  un  cadru, apoi  cu  o  cârje  și, desigur  că, ziua  mea  am  petrecut-o  tot  acasă. La  fel  precum  un  an  în  urmă, m-am  trezit la  ușă  cu  nea  Ghiță  și  buchetul  de  trandafiri  roșii  dar, și  o  altă  carte  publicată  recent.

-Măi  fătucă, măi… La  mulți ani!

– Vai, nea  Ghiță  cât  mă  bucur  să  te  văd! L-am  îmbrățișat eu  cu afecțiune. Dumneata nu  uiți  niciodată  de  ziua  mea  nici  că  îmi  plac  trandafirii roșii!

– Când  ți-e  drag  cineva, nu  ai  cum  să  uiți  și  tu  mi-ești  dragă  din  suflet! Păcat  că  sunt  prea  bătrân  și  bolnav.

Era  sincer  și  era  un  simpatic  în  toate  și  în   gesturi  și  în  vorbe, mereu  avea  o  replică  hazlie  la  îndemână.

Până  prin  2009  venea  la  cenaclu  însă, în ultimul  timp, a fost  o  divergență  între el și  Mihai, se  pare  că, fără  a  fi  Mihai  vinovat  dar, nea  Ghiță  s-a  dus  totuși  la  Teatru  și  s-a  ocupat  de  cursul, nu  de pictură ci de grafică. Într-un  fel, Ionel  Bota  și-a  atins  scopul  și  a reușit  să-l  smulgă  din  Casa de Cultură. Nu a ținut  mult  acest  curs  pentru  că, nu  avea cursanți  și  și-a  dat  seama  că  a greșit  renunțând  la  cenaclu  precum, a înțeles  și  că  în  conflictul  lor, Mihai  Moldovan  nu  era  vinovat  cu  nimic  dar, nea  Ghiță  era  prea  orgolios  ca  să  se  întoarcă  la  Casa  de  Cultură. Din  iarna  lui  2008-2009  s-a  închis  în  căsuța  lui  de  la  Ticvaniu  Mic  și  nu  mai  voia  să  aibă  de a face  cu  lumea  sau  cu  lumea  literară. Nu  răspundea cu  prezența la  invitațiile  pe  care  le  primea  la  diverse  evenimente  de  genu. Acasă  nu  primea  pe  oricine  și  trebuia  să-l  suni  înainte.

În martie 2009 eu și Codruț Anca, pus director la Casa  Culturală  Cacova  din  Grădinari, ne-am gândit să facem un  centru cultural  care  să  cuprindă un  cenaclu, o trupă de teatru, ansamblu folcloric de cântece și dansuri și un muzeu al țăranului din Caraș dar, ne doream și o revistă  unde să scriem despre toate acestea. Ne-am gândit să-l acaparăm și pe nea Ghiță să vină cu noi și să ne dea un nume la revistă. L-am  sunat și, a fost  mai  mult  de  cât  bucuros  să-mi  audă  vocea, și ne-am anunțat vizita. Bineînțeles că, ne-a  primit cu brațele deschise și ne-a servit cu un pahar de vișinată. A refuzat implicarea lui în proiectele noastre pentru că, el nu mai  voia  să fie  activ, prefera  să-și petreacă  bătrânețea departe  de ochii lumii în  căsuța lui. M-a  lăudat,  așa  cum  era  obișnuit  să  o  facă, pentru că nu renunț  niciodată  și  pentru  că, mă  implic  activ  în  astfel  de  activități. Ne-a  sugerat  un  nume  pentru  revistă ”SCRIPTA  MANENT” (Scrisul rămâne) și  așa  a  rămas ani  mulți.

A fost  ultima  dată  când  l-am  văzut  pe  nea  Ghiță în  viață. Îl  sunam  de  ziua  lui, mă  suna  de  ziua  mea, uneori  îl  mai  sunam  și din  curtoazie  dar, nu am mai apucat să-l vizitez. Mereu îmi  propuneam să merg, mereu amânam și timpul e fulgerător de rapid încât, după cinci ani, pe 3 noiembrie 2014  s-a stins din viață la 75 de ani. Era  bolnav  de  câțiva  ani  cu  inima, cu tensiunea, diabet și a avut și o ușoară pareză. N-a  avut  familie doar un nepot de  frate  care  i-a  moștenit  căsuța  și  toate  creațiile.

Plecarea  lui  la  ceruri  mi-a  lăsat  un  gol în  suflet  și  multă  vremea  îmi  lipsea  umorul  lui, sfaturile  lui  și  privirile pline  de  dragoste  ale  lui. A fost  mentorul  meu, a fost  cel  care  a  crezut  în  mine  și  știu  că  azi  ar  fi  mândru de  realizările  mele.

Acesta a fost nea Ghiță Azap  pentru  mine  sau  Ghiță Azap, Gheorghe Azap pentru alții.

Tagged: