Salvaţi limba română

Spread the love

Loading

limba-romana-obligatorie-pentru-functionarii-publici-cei-care-nu-o-stapanesc-vor-fi-concediati-147660Andrei Plesu

Îmi plac cuvintele străine naturalizate.
Mai dezmorţesc limba.
În timp, unele rezistă, altele dispar.
A ieşit din uz cea mai mare parte a turcismelor şi grecismelor
aclimatizate, de sus în jos, în Ţările Române.

Franţuzismele din limbajul administrativ al secolul al XIX-lea au
rezistat fiindcă era nevoie de ele, ca şi cuvintele nemţeşti din
limbajul tehnic.
Rusismele din anii ’50 ai veacului trecut au avut viaţă scurtă. Nici
nu se potriveau cu româna şi aveau şi conotaţii nasoale…
După 1989, cine voia să pară pro-occidental începuse să anvizajeze şi
să achieseze. Îl mai ţineţi minte pe Adrian Severin?
Au apărut apoi multinaţionalele, ai căror manageri nu ştiau româneşte,
românul întors de la burse, fotbalistul de 2 bani si menajera hoata
care vroia să-şi marcheze lingvistic întoarcerea din străinătate şi
reclamele (advertaizingurile) vazute în engleză.
Adjuncţii autohtoni ai şefilor de multinaţionale au început să
vorbească o română pigmentată cu feed-back-uri şi locaţii.
Secretarele nu-şi mai spun decât manager assistant. Cizmarii sunt designeri.
Mă aşteptam să fie vorba de crize de aclimatizare şi de micile noastre
snobisme de cetăţeni ai unei ţări mici, dar vioaie.
Nici gând.
S-a ajuns la un nou limbaj de lemn, neologistic, întrebuinţat pe la
posturi de radio şi de televiziune, iar cuvinte româneşti cât se poate
de utile sunt înlocuite prosteşte de persoane care stau prost şi cu
vocabularul limbii române, şi cu gramatica ei.
Tot soiul de absolvenţi şi absolvente de Spiru Haret, cărora li se
adaugă politicieni inepţi şi comentatori care par să-şi fi luat
doctoratul la un sprit, înainte de a lua notă de trecere la română în
liceu se dau în bărcile neologismelor, cu dezinvoltura prostului
fudul.
Potrivit lor, nu mai avem prilejuri, avem doar oportunităţi.
Nu mai suntem hotărâţi să facem ceva, ci determinaţi.
Nu mai realizăm, ci implementăm.
Nu ne mai ducem într-un loc, ci într-o locaţie.
Nu mai luăm în considerare, fiindcă anvizajăm.
Nu mai consimţim, ci achiesăm.
Serviciul de întreţinere a devenit mentenanţă.
Ceva care ţi se pare obligatoriu e un must!
Nu mai avem speranţe, deoarece am trecut la expectaţiuni.
Nu ne mai concentrăm, pentru că ne focusăm.
Şi nu mai aşteptăm un răspuns, ci un feed back.
Nu mai avem frizeri si croitorese, avem hair stilisti si creatoare de fashion.
Cu alte cuvinte, deţinem o oportunitate pe care suntem determinaţi să
o implementăm într-o locaţie pe care am anvizajat-o, achiesând la o
mentenanţă care e un must şi asupra căreia ne focusăm in expectaţiunea
unui feed-back pozitiv.
Altfel, când ies din rol, îi auzi cu câte un neaoş şi superior „Hai
să-mi bag…” sau cu concluzia absolut academica:”Un căcat!”.