O idee inovatoare, prezentată în 2009, a demonstrat că drumurile pot acționa ca panourile solare. Inventatorul s-a gândit la întreaga suprafață de drumuri din Olanda, de circa 450 km pătrați, iluminată de lumina soarelui în fiecare zi. Această viziune despre viitor a fost inclusă în conceptul generarea de energie din surse regenerabile pe scară largă. Primii beneficiari ar putea fi automobilele electrice, care ar putea lua energia chiar de la sursă.
Îm provincia Noord-Holland, Olanda, compania de constructii de drumuri Ooms Civiel și furnizorul de servicii tehnice Imtech au format consorțiul TNO – care și-a propus dezvoltarea drumurilor care produc energie electrică. Astfel, ideea a primit numele SolaRoad. Și așa s-a ajuns la prima suprafață de drum care absoarbe lumina soarelui și îl convertește în energie electrică. Scopul final: cea mai mare parte a suprafeței rutiere din Țările de Jos să acționeze ca un panou solar mare. Electricitatea generată poate fi utilizată pentru iluminatul stradal, sisteme de trafic, gospodării și vehicule electrice.
Prima pistă solară, de probă, are o lungime de 70 m, unde s-a implementat conceput SolaRoad. Drumul a fost finalizat în vara anului trecut și în șase luni, pista a înregistrat un exces de 3.000 de kWh. Dacă se extind calculele la producţia anuală de energie, se estimează că se vor obţine peste 70 kWh pentru fiecare metru pătrat, pe an, cantitate pe care a fost estimată ca fiind pragul maxim, în condiţii de laborator.
Pista este construită din beton, iar în ea sunt inserate panouri solare de silicon, protejate de un strat de sticlă armată, gros de un centimetru. Acest strat poate susţine bicicletele şi alte vehicule pe două roţi, precum şi traficul pietonal. Energia electrică pe care o produce este injectată în reţeaua de alimentare electrică. De când a fost dat în folosinţă, SolaRoad, a fost folosită de circa 150.000 de biciclişti.
Din cauza vremii nefavorabile şi a fluctuaţiilor de temperatură, sticla protectoare folosită pentru a acoperi panourile solare a fost vag deteriorată, însă în urma reparaţiilor, problemele s-au rezolvat. SolaRoad este conceput să dureze trei ani, interval în care va funcţiona experimental.
Pentru conceptul SolaRoad s-au implicat firme private și instituții de cercetare și guvern, formându-se un „triunghi de aur”. Implicarea firmelor Imtech și Ooms Civiel la consorțiul TNO, din provincia Noord-Holland, reprezintă partea practică în dezvoltare SolaRoad.
Statul a sprijinit financiar acest proiect. Și provincia Noord-Holland a participat cu finanțare la proiect, cu peste un milion și jumătate de euro.
Datorită SolaRoad mai mult teren agricol va deveni disponibil, ținând cont că în occidentul Europei există regiuni dens populate.
Danemarca și Germania prezintă deja interes pentru proiect, dar rezultatele reale vor deveni vizibile în special pe termen lung. În acest moment drumul care produce energie electrică se află în probă și viitorul va decide dacă această idee este rentabilă și durabilă.
Sursa: Huffington Post, totb.ro, solaroad.nl