Trenul circula cu viteza de 190 kilometri pe oră în zona de restricţie de 80 de kilometri pe oră pe oră
77 de persoane au fost ucise şi peste 130 rănite
Unul dintre conductorii trenului care a deraiat miercuri seara la Santiago de Compostela, în Spania, provocând moartea a cel puţin 80 de persoane, a fost audiat joi de către poliţie.
„Judecătorul a dispus ca poliţia să îi ia declaraţii”, a declarat o purtătoare de cuvânt a unui tribunal din Galicia, o regiune în nord-vestul Spaniei în care s-a produs această catastrofă feroviară, cea mai sângeroasă înregistrată în ultimii aproximativ 70 de ani în ţară.
Conductorul „va fi asistat de un avocat” în timpul interogatoriului, după care va depune mărturie şi în faţa judecătorului, a precizat ea.
O viteză excesivă este ipoteza privilegiată în explicarea deraierii trenului, miercuri seara. Potrivit ziarului El Pais, conductorul a mărturisit, într-o comunicare radio, că a abordat un viraj periculos, la intrarea în oraş, cu o viteză de aproximativ 190 de kilometri pe oră, în contextul în care limita de viteză este stabilită la 80 de kilometri pe oră.
Potrivit secretarului de stat pentru Transporturi Rafael Catala, „tragedia care a avut loc miercuri seara la Santiago de Compostela pare să aibă legătură cu o infracţiune, privind o depăşire a limitei vitezei”, o ipoteză evocată pe larg de către presa spaniolă.
„Însă este necesar să aşteptăm rezultatele anchetei judiciare şi pe ale celei efectuate de Comisia de anchetă a Ministerului” Transporturilor, a adăugat el.
Un film terifiant a apărut pe internet, care surprinde momentul în care trenul sa prăbuşit. Imagini video de un dramatism care a şocat lumea întreagă, înregistrată de o cameră de securitate, prezintă trenul deraiind de pe şine şi lovind într-un perete de beton.
Trenul avea 218 de pasageri. Cel puţin 77 de persoane au fost ucise şi peste 130 rănite. Accidentul a avut loc aproximativ cu o oră înainte de apus, după ce trenul a apărut dintr-un tunel şi a deraiat de pe o curbă. Practic din cauza vitezei a zburat de pe şine.
Trenul aparţine companiei de stat Renfe, o versiune de lux, care utilizează aceeaşi cale ferată pe care circulă cele mai rapiude trenuri din Spania.
Accidentul este cel mai grav accident de tren din ultimii 30 de ani din Spania.
Echipele de intervenţie au lucrat non stop. Unii pasageri au fost scoşi prin geamurile sparte.
Oficialii au refuzat sa ofere mai multe detalii, spunând că există o anchetă în curs de desfăşurare în cauză. Prim-ministrul Mariano Rajoy, care s-a născut în Santiago de Compostela, capitala regiunii Galicia, a vizitat joi spitalul unde au fost internaţi răniţii din deraierea trenului. Primul-ministru spaniol a declarat trei zile de doliu oficial în întreaga Spanie.
Interesant este faptul, că trenul era plin de pelerini catolici, care se deplasau spre Santiago de Compostela, pentru a celebra un festival în onoarea Sfântului James, ucenic al lui Isus, a cărei pictură se află într-o mănăstire din localitate.
Unul dintre pasageri, Sergio Prego, a declarat: „Trenul de mers foarte repede şi a deraiat. A fost un dezastru. Am fost foarte norocos pentru că eu sunt unul dintre puţinii care am fost în stare să ies afară din vagon.”
Oamenii care locuiesc în apropiere s-au grăbit să acorde primul ajutor. O femeie din Santiago de Compostela a declarat pentru BBC Radio 4: „Am auzit un zgomot mare şi în acel moment am crezut că a fost un accident aviatic, apoi am crezut că a fost un accident de maşină şi în cele din urmă crezut că a fost o bombă. Zgomotul a fost foarte, foarte tare…”.
Miguel Morado, jurnalist la ziarul local La Voz de Galicia a spus: „Totul indică viteya excesivă – mecanicul de locomotivă care a supravieţuit accidentului, atunci când el a fost salvat nu ştia că oamenii au murit, şi a recunoscut că a mers prea repede cu trenul …
Pasagerul Ricardo Montesco a declarat: „Trenu a mers foarte repede şi la o curbă trenul a început să se răsucească, iar vagoanele s-au îngrămădit unu peste cealălat.
{gallery}tren{/gallery}
Cel mai grav accident feroviar din Spania, este accidentul teribil într-un tunel în provincia Leon în 1944. Datorită cenzurii dictaturii lui Franco, din momentul respectiv, nu a fost stabilit numarul exact al morţilor. Cifra oficială a fost dat de 78 de morţi, dar se crede că au fost mai mult de 250 persoane care au murit.
Un alt accident grav în Spania a avut loc în 1972, atunci cand un tren expres a plecat de la Madrid la Cadiz şi s-a ciocnit cu un tren local lângă Sevilia. Au murit 77 de oameni şi au fost răniţi peste o 100 de persoane.
Atentatele de tren din martie 2004 din Madrid au omorât 191 persoane. Au fost 10 explozii la bordul a patru trenuri de navetişti. Un atac terorist revedicat de organizaţia teroristă Al Qaida.
Şi în Uniunea Europeană au avut loc mai multe accidente feroviare.
În februarie 2010, în Buizingen, în Belgia, un accident feroviar a costat viaţa a 18 de oameni.
În 2006 a avut loc un accident feroviar în septembrie, un tren de levitație magnetică pe o pista de testare în domeniul Emsland de Germania a ucis 23 de persoane.
Cel mai mare dezastru feroviar din Marea Britanie a fost la Quintinshill, lângă Gretna Green, în Scoţia în 1915, în timpul Primului Război Mondial. Într-un accident feroviar un tren cu trupe a luat foc, omorând peste 220 de persoane.
Sursa: dailymail.co.uk, realitatea.net